سوالاتی درباره ی پروتئین ها

·     آیا نیاز مردان به پروتئین بیش از زنان است؟

مقدار پروتئینی که هر فرد نیاز دارد به جنسیت ، سن، وزن، میزان فعالیت وموارد دیگری بستگی دارد. اما مردان معمولاً نیاز بیشتری به مصرف پروتئین نسبت به زنان دارند. مقدار متوسط نیاز یک مرد به پروتئین روزانه 56 گرم است درحالیکه  این نیاز برای زنان برابر با 46 گرم می باشد. 50 گرم پروتئین روزانه می تواند شامل 3 اونس مرغ، 2 عدد تخم مرغ بزرگ، 2 قاشق غذاخوری کره ی بادام زمینی و 8 اونس ماست باشد.

·     چه مقدار از کالری روزانه ی شما باید از پروتئین ها تأمین شود؟

شما باید 10 تا 35 درصد از کالری روزانه ی خود را از پروتئین ها تأمین کنید .

·     آیا میزان مصرف پروتئین با فعالیت بدنی ارتباط دارد؟

هر چه میزان فعالیت شما بیشتر باشد شما نیاز به مصرف پروتئین  بیشتری خواهید داشت، ورزشکاران نسبت به افراد غیر ورزشکار به میزان پروتئین بیشتری احتیاج دارند زیرا افراد ورزشکار برای ترمیم و بازسازی ماهیچه های خود پس از ورزش به این مقدار پروتئین نیاز دارند.

·     کدامیک از مواد زیر پروتئین بیشتری دارند؟

·        یک فنجان لوبیای پخته

·        یک فنجان شیر کامل

·        3 اونس گوشت گوساله

·        یک عدد تخم مرغ

همه ی مواد زیر منابع خوبی از پروتئین هستند اما گوشت گوساله و سایر انواع گوشت ها سرشار  از پروتئین هستند، البته گوشت حاوی مقادیرزیادی چربی اشباع است که می تواند منجر به افزایش کلسترول و بیماری قلبی شود. اگر از گوشت قرمز استفاده می کنید سعی کنید از کم چرب ترین قسمت های آن استفاده کنید. بهتر است مقدار مصرف گوشت قرمز را به 18 اونس در هفته کاهش دهید و از گوشت های فراوری شده نظیر بیکن، سوسیس و کالباس استفاده نکنید.

·     چرا ما به پروتئین نیاز داریم؟

·        برای تأمین انرژی

·         برای تأمین استخوانها و ماهیچه ها

·        برای تمام موارد

پروتئین بخش مهمی از هر سلول است. پروتئین 15 در صد از وزن بدن را تشکیل می دهد. پروتئین وظایف مهمی را در بدن بعهده دارد که از جمله می توان به تأمین انرژی، ترمیم استخوانها وماهیچه ها و کمک به سیستم ایمنی اشاره کرد.

·        آیا رژیم پر پروتئین به کاهش وزن کمک می کند؟

بله ، در برخی مطالعات مشخص شده است جایگزین نمودن پروتئین به جای کربوهیدرات می تواند به کاهش وزن کمک کند. غذاهای حاوی مقادیر زیاد پروتئین از دستگاه گوارش آهسته تر عبور می کنند این موضوع به شما کمک می کند برای مدت طولانی تری احساس  سیری کنید همچنین بدن شما برای هضم  پروتئین نسبت به کربوهیدرات مقدار کالری بیشتری مصرف می کند. پروتئین همچنین مانع از گرسنگی شدید می شود زیرا مقدار قندخون را ثابت  نگه می دارد. اما همه ی این دلایل سبب نمی شود  که شما برای خوردن یک قطعه استیک عجله داشته باشید. متخصصین می گویند  هنوز درباره ی تأثیرات  دراز مدت مصرف رژیم پرپروتئین وکم کربوهیدرات  اطلاعات کافی  ندارند.

·           آیا مصرف پروتئین بسیار زیاد برای سلامت مضراست؟

بله معمولا.

 در حقیقت شما نیازی به خوردن پروتئین بیش از مقداری که بدنتان نیاز دارد، ندارید اما خوردن مقادیر بیشتر پروتئین به معنای تأمین مقدار کالری بیشتری برای بدن است که منجر به افزایش وزن می شود و اگر پروتئین از منابع حیوانی یا گوشت  تأمین شده باشد که احتمالاً مقادیر زیادی اسیدهای چرب اشباع دارد منجر به افزایش کلسترول و بیماری قلبی می شود.همچنین  اگر شما به بیماری کلیوی یا دیابت مبتلا باشید مصرف بیش از اندازه ی پروتئین  می تواند مشکلاتی را برای شما بوجود آورد.

·  نام دیگر یک  منبع پروتئینی کامل چیست؟

پروتئین کامل را  پروتئین پرکیفیت نیز نام گذاری کرده اند، پروتئین کامل یا پروتئین پرکیفیت مملو از اسیدهای آمینه ی خاص است. اسیدهای آمینه واحدهای سازنده ی پروتئین ها هستند، 20 اسیدهای آمینه ی مختلف در ساختمان پروتئین ها شرکت  دارند که بدن به تمام  آنها برای ساخت  پروتئین نیاز دارد اما تنها قادر به ساخت تعدادی از آنها  می باشد بنابراین سایر انواع  اسیدهای آمینه باید از طریق رژیم غذایی تأمین  شود  که به این  اسیدهای  آمینه  اسیدهای  آمینه ی ضروری می گویند. پروتئینهای کامل حاوی تمام 9 اسید امینه ی ضروری هستند. تخم مرغ ، پنیر و گوشت حاوی پروتئین کامل هستند.

منابع پروتئینی غیرکامل حاوی مقادیر کمی از یک یا چند اسید آمینه ی ضروری می باشند. لوبیا  و توفو منابع  پروتئینی غیر کامل هستند زیرا حاوی مقادیر کمی از برخی اسیدهای آمینه ی  ضروری می باشند.

·  آیا زنان نباید از پروتئین  سویا استفاده کنند؟

برخی از زنان نگران وجود استروژنهای گیاهی موجود در سویا هستند، اما متخصصین می گویند: پروتئین سویا گزینه ی پروتئینی کم چربی است که جایگزین مناسبی برای انواع پروتئین های پرچرب  و پروتئین های حیوانی می باشد. نکته ی  کلیدی  میزان مصرف این نوع  پروتئین گیاهی است. بهتر است از پروتئین سویا 2 تا 4 وعده ی سروینگ در هفته استفاده شود. سویا از لوبیای سویا گرفته می شود. شما می توانید درشیر سویا ، تمپه ، ادامم و توفو آنرا بیابید. مصرف لوبیای سویا می تواند  تمام اسیدهای آمینه ی ضروری را مانند پروتئین های منابع حیوانی  در اختیار بدن ما قرار دهد. از سویا  به عنوان  جایگزین  گوشت  دربرخی  رژیم های گیاه خواری استفاده می شود.

·     آیا بدن ما برای استفاده ی بعدی  می تواند پروتئین را ذخیره کند؟

بدن ما قادر به ذخیره ی پروتئین مانند ذخیره ی کربوهیدراتها و چربیها نیست. به همین علت ما به مصرف روزانه ی پروتئین به طور دائم نیاز داریم.

·     آیا مصرف پروتئین پس از ورزش به ساختن ماهیچه ها کمک می کند؟

بله، پروتئین به ترمیم ماهیچه ها پس از انجام ورزش کمک می کند. بسیاری از مطالعات نشان می دهد که مصرف غذاهای حاوی پروتئین زیاد یا نوشیدن مواد پروتئینی بلافاصله پس از ورزش به ساخت وترمیم  ماهیچه ها کمک می کند اما پروتئین تنها یک بخش از داستان  است. نوترینت کلیدی برای تقویت ماهیچه ها، کربوهیدرات است.

·     آیا پروتئین آب پنیر یا wheyدارای چربی بالایی است؟

خیر، یکی از دلایلی که موجب می شود مردم به مصرف پروتیئن wheyعلاقه داشته باشند کم چرب بودن آن است، wheyحاوی پروتئینهایی است که به راحتی  هضم می شوند. برخی مطالعات نشان  می دهد که پروتئین  wheyبرای سیستم ایمنی مفید است.

·  کدامیک از موارد زیر در گروه مواد پروتیئنی برنامه ی USDA’s Myplateجای دارند؟

·        دانه ها

·        مغزها

·        لوبیا ها و نخودها

·        تمام موارد  بالا

جواب: تمام موارد بالا، در برنامه ی USDA’s MyPlateپروتئین می تواند از گوشت، مرغ، غذاهای دریایی، لوبیاها، نخودها، تخم مرغ، فرآورده های سویا، مغزها و دانه ها  تأمین  می شود. لوبیاها و غذاها بخشی از غذاهای گیاهی هستند.

·  پروتئین را درکدامیک از مواد زیر می توانید بیابید؟

·        دانه ی آفتابگردان

·         گردو

·        نخود

·        همه ی موارد بالا

جواب: تمام موارد بالا حاوی پروتئین هستند.

·     کدامیکه از موارد  زیر به معنای عدم دریافت کافی پروتئین است؟

·        خستگی عضلانی

·         از دست دادن قدرت عضلات

·        همه ی موارد  بالا

جواب: همه ی موارد بالا، اکثر افراد نباید درباره ی مقدار پروتئین مورد نیازشان نگرانی داشته باشند البته گیاهخواران ، وگانها و افراد مسن باید  ازعلایم کمبود مصرف پروتئین  آگاه باشند این علایم شامل  کاهش وزن، خستگی عضلانی و کاهش قدرت عضلات است.

·        آیا یک رژیم با پروتئین  پرکیفیت می تواند به شما در کاهش خطر ابتلابه بیماری قلبی کمک  کند؟

اکثر افراد حدود 12 تا 18 درصد از کالری خود را از پروتئین ها دریافت می کنند. برای سلامت  بهتر لازم است ماهی بیشتری استفاده شود و از مرغ و لوبیا نیز مقادیر بیشتری استفاده گردد اما از گوشت قرمز مقادیر کمتری مصرف شود. این به معنی استفاده ی بیشتری از پروتئین به جای غذاهایی مانند نانهای سفید و برنج سفیداست.

منبع:

www.webmd.com